Вибіркові дисципліни в педіатрії як нова можливість отримання знань та навичок

Show simple item record

dc.contributor.author Аряєв, М. Л. ua
dc.contributor.author Капліна, Л. Є. ua
dc.contributor.author Сеньківська, Л. І. ua
dc.contributor.author Усенко, Д. В. ua
dc.contributor.author Бірюков, В. С. ua
dc.contributor.author Стрельцов, М. С. ua
dc.contributor.author Бишлєй, Н. О. ua
dc.contributor.author Павлова, В. В. ua
dc.contributor.author Талашова, І. В. ua
dc.contributor.author Селімханова, Д. С. ua
dc.contributor.author Варбанець, Д. А. ua
dc.contributor.author Десятська, Ю. В. ua
dc.contributor.author Aryayev, M. L. en
dc.contributor.author Kaplina, L. E. en
dc.contributor.author Senkivska, L. I. en
dc.contributor.author Usenko, D. V. en
dc.contributor.author Biryukov, V. S. en
dc.contributor.author Streltsov, M. S. en
dc.contributor.author Byshlei, N. O. en
dc.contributor.author Pavlova, V. V. en
dc.contributor.author Talashova, I. V. en
dc.contributor.author Selimkhanova, D. S. en
dc.contributor.author Varbanets, D. A. en
dc.contributor.author Desiatska, Y. V. en
dc.date.accessioned 2023-08-01T11:47:52Z
dc.date.available 2023-08-01T11:47:52Z
dc.date.issued 2023
dc.identifier.citation Вибіркові дисципліни в педіатрії як нова можливість отримання знань та навичок / М. Л. Аряєв, Л. Є. Капліна, Л. І. Сеньківська та ін. // Одеський медичний журнал. – 2023. – № 1 (182). – С. 82–88. uk_UA
dc.identifier.uri https://repo.odmu.edu.ua:443/xmlui/handle/123456789/13439
dc.description.abstract Статтю присвячено визначенню обізнаності, прихильності та свідомого вибору вибіркових освітніх компонент здобувачами вищої освіти, створених співробітниками кафедри педіатрії № 1 Одеського національного медичного університету у 2022–2023 навчальному році. Вільний вибір освітніх компонент здобувачами вищої освіти впливає на розроблення освітніх професійних програм, орієнтованих на здобувача, і сприяє конкуренції у викладацькому середовищі як на рівні кафедр, так і в індивідуальних стосунках. Співробітниками кафедри розроблено 5 вибіркових програм для студентів V курсу і 12 вибіркових програм для студентів VI курсу. Проведено опитування студентів щодо вмотивованості вибору вибіркової дисципліни. Виявлено переважання вибору вибіркових компонент, які стосувалися невідкладних станів у педіатрії і сприяли опануванню практичних навичок та були корисні у майбутній професії. Відзначено зростання питомої ваги якісної успішності з вибіркових компонент порівняно з основною. uk_UA
dc.description.abstract The article is devoted to the determination of awareness, commitment and conscious choice of selective educational components by students of higher education, created by employees of the Department of Pediatrics No. 1 of the Odessa National Medical University in the 2022-2023 academic year. The free choice of educational components by students of higher education influences the development of studentoriented educational professional programs and promotes competition in the teaching environment both at the level of departments and in individual relationships. Employees of the department have developed 5 elective programs for students of the 5th year and 12 elective programs for students of the 6th year. Selective components for 5th-year higher education applicants were aimed at critical conditions in neonatology, emergency care for children at the pre-hospital stage, critical conditions in pediatric endocrinology, observation of a healthy and sick child by a family doctor, organization of preventive vaccinations for children. For students of the 6th course, elective components allowed to expand knowledge and skills from various sections of pediatrics, such as: emergency conditions in children's allergology, endocrinology, cardiology, neurology, pulmonology, or caused by external factors, child abuse syndrome, sudden infant death syndrome, sudden cardiac death, as well as in the issues of the algorithm for making a clinical diagnosis in complex cases, organizing and carrying out preventive vaccinations, Integrated management of common diseases in children under 5 years of age, communication ethics and mastering communication skills during the examination of healthy and sick children. A survey of students was conducted regarding the motivation for choosing a selective discipline. The predominance of the choice of selective components was revealed that related to emergency conditions in pediatrics, had an interesting program and contributed to the acquisition of practical skills and were useful in the future profession. A more conscious choice was characteristic of the students of the 6th year. An increasing of the specific weight of qualitative academic performance was noted in elective components compared to the main. In addition, the impracticality of creating selective disciplines with a load of 1.5 credits was clarified, with a proposal to increase it to 3 credits in order to improve the educational process and the formation of the class schedule. en
dc.language.iso uk en
dc.subject вибіркові компоненти вищої освіти uk_UA
dc.subject обізнаність uk_UA
dc.subject прихильність uk_UA
dc.subject вільний вибір uk_UA
dc.subject якісна успішність uk_UA
dc.subject selective components of higher education en
dc.subject awareness en
dc.subject commitment en
dc.subject free choice en
dc.subject qualitative academic performance en
dc.title Вибіркові дисципліни в педіатрії як нова можливість отримання знань та навичок uk_UA
dc.title.alternative Elective disciplines in pediatrics as a new opportunity to acquire knowledge and skills en
dc.type Article en


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account