Цель работы — определить роль университетской медицинской науки в реформировании
системы здравоохранения в Украине на основе обзора международного опыта и наработок Одесского
национального медицинского университета. Для эффективной организации медицинской
помощи в Украине необходимы методологическая централизация, стандартизация и переход
на новую систему подготовки специалистов для медицинской практики, направленную на формирование
профессиональных компетенцией. Организацию оказания медицинской помощи следует
строить по семейно-центрическому принципу. Университетским клиникам нужно координировать
такую организацию медицинской практики для быстрого внедрения научных исследований.
Целесообразны организация регионарных программ междисциплинарной кооперации (врач
общей практики — специалист — эксперт), разработка маршрутов пациентов между медицинскими
учреждениями различных уровней оказания медицинской помощи. Эта деятельность должна
быть подчинена приоритету профилактики.
On the basis of a review of the international experience and Odessa National Medical University
achievements we try determining the role of the university medical science in reforming the Health
Care system in Ukraine.
The analysis demonstrates that in order to effectively organize medical care in Ukraine, methodological
centralization, standardization, and transition to a new system of training specialists for medical
practice, aimed at the formation of professional competence, are needed.
We may conclude that the optimal organization of the medical care should be based on family
centered principle. The family-centered organization under the regulation by the UK National Health Service
allow to introduce scientific research data opportunely with constant monitoring of the effectiveness
and safety, and should be useful in the context of the reform of Health Service in Ukraine.
It is expedient to organize regional programs of interdisciplinary cooperation (general practitioner
— specialist — expert), to develop patient routes between medical institutions of different levels of
MD delivery. This activity must be subordinated to the priority of prevention.