У статті розкриваються особливості дистанційного навчання
з використанням інформаційних технологій, визначається його роль у
цифровізації освітнього середовища. Досліджено результати проведеного
моніторингу закладів вищого освіти (у рамках реалізації Програми
мобілізаційної діяльності Державної служби якості освіти України) щодо
організації освітнього процесу та якість дистанційного навчання у 2021/2022
навчальному році, визначено проблемні питання якості освітніх послуг у
період воєнного стану, а також досліджено динаміку процесів, що пов'язані з
використанням технологій дистанційного навчання в умовах війни, порівняно
з попереднім періодом дистанційного навчання.
Розглядаються форми, методи та режими здобуття освіти дистанційно,
вивчено визначення понять цифрового та онлайн навчання (ЦОН), яке також називають «електронним навчанням», як «навчання за допомогою
інформаційних та комунікаційних технологій». У статті представлений огляд
найбільш доступних конференц-платформ, що забезпечують відео та аудіо
зв'язок педагога з учнями, у тому числі з функцією запису відеоконференції.
Вказано переваги цього виду взаємодії при організації навчального процесу.
Зроблено добірку відео-сервісів, що надають відеоматеріали, доступні для
використання у процесі навчання. Особливу увагу автори приділяють огляду
найбільш популярних та доступних освітніх майданчиків та безкоштовних
сервісів для дистанційного навчання. Також підкреслюється, що розвиток
цифрових навичок і компетенцій (ЦНК) йде пліч-о-пліч з ефективним
застосуванням ЦОН. Згідно з новим планом Європейської комісії з розвитку
цифрової освіти (січень 2018 р.), в цьому документі надано рекомендацію про
використання Європейської рамки цифрової компетенції освітніх організацій
(DigCompOrg), поряд із спорідненим їй інструментом для самоаналізу SELFIE,
з метою підвищення готовності професійних закладів освіти до вступу в епоху
комп'ютеризації.
The article reveals the features of distance learning using
information technologies, determines its role in the digitalization of the educational
environment. The results of the monitoring of higher education institutions (as part
of the implementation of the Program of Mobilization of the State Education Quality
Service of Ukraine) regarding the organization of the educational process and the
quality of distance learning in the 2021/2022 academic year were studied,
problematic issues of the quality of educational services during the period of martial
law were identified, and the dynamics were also studied processes related to the use
of distance learning technologies in war conditions, compared to the previous period
of distance learning.
The forms, methods and modes of distance learning are considered, the
definition of the concepts of digital and online learning (DOL), which is also called
"electronic learning", as "learning with the help of information and communication
technologies" is studied. The article presents an overview of the most available
conference platforms that provide video and audio communication between the
teacher and students, including the video conference recording function. The
advantages of this type of interaction in the organization of the educational process
are indicated. A selection of video services providing video materials available for
use in the learning process has been made. The authors pay special attention to the
review of the most popular and accessible educational platforms and free services
for distance learning. It is also emphasized that the development of digital skills and
competencies (DSC) goes hand in hand with the effective application of DOL. In
accordance with the European Commission's new plan for the development of digital
education (January 2018), this document recommends the use of the European
Digital Competence Framework for Educational Organizations (DigCompOrg),
together with its related self-assessment tool SELFIE, to improve the readiness of
professional education institutions before entering the era of computerization.